
 

 

 

What Media Won’t Say 

About Arrests in Nicaragua 

Peter Bolton 

2 days ago 

Nicaragua has been under heavy fire from the corporate-owned media 

lately. The government of Daniel Ortega has arrested several 

opposition figures in the midst of an upcoming election. The US 

government and corporate media have been expressing their outrage 

about what they consider to be the growing dictatorial nature of the 

Ortega ‘regime’. 

But there is more to the story than they let on. A deeper investigation 

shows that the situation is not as clear-cut as they make out. And as is 

so often the case with Latin America, it falls to independent media to 

add some nuance and balance to the flagrantly right-leaning and pro-

Washington coverage of the corporate-owned press. 

Predictable one-sided coverage from CNN, the Washington Post, 

and the Guardian 



 

2 

On 9 June, CNN reported on a series of arrests of leading opposition 

figures in Nicaragua. It claims that this forms part of a long-established 

pattern within the Central American country, stating that “Ortega’s 

government has in the past not shied away from cracking down on the 

opposition”. The report even repeats a former Costa Rican president’s 

characterization of the saga as “the night of the long knives in the 

tropics” – a reference to Adolf Hitler’s purge of political rivals within 

the Nazi Party in 1930s Germany. 

The US government and corporate media have been expressing 

their outrage about what they consider to be the growing 

dictatorial nature of the Ortega ‘regime’, but there is more to the 

story than they let on. 

A week later on 15 June, the Washington Post and the Guardian both 

reported on further arrests made by Ortega’s government. Most of the 

Post’s article was taken up by an anecdote about the arrest of one of 

these opposition figures, Juan Sebastián Chamorro. The Guardian, 

meanwhile, characterized the arrests as an “unprecedented crackdown 

on the country’s opposition” that forms part of “an apparent attempt to 

crush any serious challenge in November’s elections”. 



 

3 

From reading these reports, one could be forgiven for thinking that 

Nicaragua has descended into an authoritarian nightmare bordering on 

the fascistic. But a deeper investigation shows that the situation is not 

nearly as black-and-white as these outlets make it out to be. 

An opposition that’s bankrolled by Washington 

First of all, we must keep in mind that Nicaraguan opposition have a 

history of being bankrolled by Washington. After all, both the right-

wing opposition and dissident Sandinistas alike have received 

substantial funding from groups such as the Washington-based United 

States Agency for International Development (USAID) and the 

National Endowment for Democracy (NED). USAID is essentially a 

Central Intelligence Agency (CIA) front organization that has been 

heavily involved in US ‘regime change’ efforts around the globe. NED, 

meanwhile, was formed in 1983 with the explicit purpose to “do today 

what was done covertly 25 years ago by the CIA,” according to US 

historian Allen Weinstein. 

Ever since Ortega’s party, the Sandinista National Liberation Front 

(FLNS), was brought back to power via an election in 2006, 

Washington has channeled tens of millions of dollars through USAID 



 

4 

to help opposition groups destabilize the country and overthrow the 

government. One of the major recipients of this money has been the 

Chamorro Foundation, which was founded by the family of the very 

person whose arrest the Washington Post detailed. Other people 

arrested by Ortega’s government include: 

 Felix Maradiaga, founder of the Civil Society Leadership Institute, 

an NGO that has received money from the NED 

 José Adan Aguerri, former president of the Superior Council for 

Private Enterprise (COSEP), which has received money from 

USAID 

 Violeta Granera, a member of the political council of the Blue and 

White National Unity (UNAB) movement, which journalist Ben 

Norton has described as “an integral part of the US- and EU-backed 

efforts to form an opposition alliance” 

 Arturo Cruz, who is believed to have received money from the US 

government as part of an effort to impose sanctions on Nicaragua 

Given the above, one then has to ask whether a country is obligated to 

tolerate the activities of organizations or individuals that take money 



 

5 

from a hostile power (the US) with a long and prolific record of 

interfering in elections, propping up dictatorships, and even violently 

overthrowing governments that it doesn’t like all over the region. 

Needless to say, such behavior would hardly be accepted in the US 

itself given that treason is a capital crime according to US federal law. 

Presenting US regime change engineers as “foreign leaders” 

Corporate media outlets, however, completely leave out this reality. 

Instead, they largely repeat statements from US-based supporters of 

regime change as if they were representative of global opinion. CNN, 

for example, claims that the arrests “sparked outrage among human 

rights organizations and foreign leaders”. But rather than telling readers 

who these “foreign leaders” are, they instead provide quotes from: US 

State Department spokesperson Ned Price, acting assistant secretary for 

US Department of State’s Bureau of Western Hemisphere Affairs Julie 

Chung, and the hardline Cuban-American exile House representative 

María Elvira Salazar. 

In other words, CNN tries to pass off US government spokespersons 

and a Republican Party congress member, all of whom make no secret 

of wanting to overthrow the Ortega government and replace it with 



 

6 

something more obedient to US interests, as representing the “Global 

reaction” to the arrests. 

The “human rights organizations” it quotes, meanwhile, are the Bianca 

Jagger Human Rights Foundation and Human Rights Watch. The latter 

has been notorious for taking a pro-State Department line on Latin 

America and even contains former State Department personnel on its 

board of directors. The former, meanwhile, is led by an anti-

government partisan who supports imperialist sanctions on her own 

country. As The Canary reported in December 2018, Jagger has not 

only expressed support for the crippling US sanctions already in place 

but even called for the European Union, Canada, and other Latin 

American nations to issue their own set of sanctions as well. 

Remembering the history of US intervention 

It’s important to also remember the historical context of US meddling 

in Latin America, and especially in Nicaragua, which has suffered from 

Washington’s regime change efforts since the early 1980s. After 

overthrowing the brutal US-backed Somoza dictatorship in 1979, the 

Sandinistas, as they are colloquially known, faced a violent attempt 

from Washington to replace them with a pro-US government. 



 

7 

Washington even established a ruthless paramilitary organization 

called the Contras, which waged a protracted dirty war against the 

Sandinista government and civilians alike. Renowned for their 

ruthlessness, the Contras committed human rights violations including 

murder, kidnappings, and torture, and certainly met the US 

government’s own definition of ‘terrorists’. In short, the Ortega 

government can hardly be blamed for charging opposition figures who 

take US money with “inciting foreign intervention”. 

The likes of CNN, the Washington Post, and the Guardian, however, 

completely gloss over both this historical context and the funding of 

domestic groups that facilitate US intervention. We shouldn’t be 

surprised at their brazenly anti-government stance, though. The 

Guardian and Washington Post, in particular, have been notorious for 

their one-sided coverage of Nicaragua. 

The Guardian‘s ‘Wildly Inaccurate Coverage of Nicaragua’ 

During an earlier round of anti-government protests in 2018, for 

example, the Guardian flagrantly misrepresented the situation by 

portraying the government as the sole committer of human rights 



 

8 

abuses. As The Canary reported at the time, an open letter to the 

Guardian‘s editors signed by over a score of public intellectuals stated: 

“despite plentiful evidence of opposition violence, almost all your 17 

reports since mid-April blame Daniel Ortega’s government for the 

majority of deaths that have occurred” 

The Open Letter To The Guardian On Its Wildly Inaccurate Coverage 

of Nicaragua added that the publication failed to report murders of 

government supporters committed by opposition supporters. These 

killings numbered at least 21 and went alongside recorded cases of 

attacks on public buildings and homes of government officials 

committed by anti-government actors. 

One of the letter’s signatories, human rights lawyer and professor at the 

University of Pittsburgh Dan Kovalik, said to The Canary: 

“I am convinced that the mainstream coverage of the situation there 

represents the greatest misinformation campaign I have ever 

witnessed”. 

He added: 



 

9 

“There has been no mainstream coverage I have seen about the 

violence perpetrated by the extreme opposition, though that violence 

has been substantial”. 

Clearly, mainstream outlets like CNN, the Washington Post, and 

the Guardian can’t be trusted to cover Nicaragua in a balanced and fair-

minded way. Because, as we can see, they consistently and flagrantly 

misrepresent the situation in order to provide a smokescreen for 

Washington and its internal proxies. The need for independent media to 

cut through the propaganda and add some balance, therefore, becomes 

greater with every passing day. 

  Peter Bolton / teleSUR 

https://www.telesurenglish.net/opinion/What-Media-Dont-Want-To-Tell-About-Arrests-in-Nicaragua-20210619-0011.html?utm_source=planisys&utm_medium=NewsletterIngles&utm_campaign=NewsletterIngles&utm_content=34

